Bent u niet tevreden over de praktijk?
Wij willen ons werk graag goed en vakkundig uitvoeren en vinden het belangrijk dat u ons vertrouwt. Natuurlijk is het mogelijk dat u geen goed gevoel heeft na contact met onze praktijk. U vindt bijvoorbeeld dat u niet serieus bent genomen of u heeft de praktijk niet goed kunnen bereiken. Wij willen dat dan graag zo snel mogelijk weten, zodat wij dit met u kunnen bespreken en we ervan kunnen leren.
Dit kunt u doen door het te melden aan de assistente aan de balie of telefonisch. Ook kunt u een afspraak maken met degene die u behandeld heeft. Wij vragen u dan vooraf een klachtenformulier in te vullen en mee te nemen.
Lukt dit niet, dan brengt uw arts u in contact met de klachtenfunctionaris van DOKh.
Klachtopvang
U krijgt een gesprek met de klachtenfunctionaris. Deze vangt u met uw klacht als het ware op. De klachtenfunctionaris ondersteunt u gedurende het traject. U kunt hier terecht met uw vragen, u krijgt advies en zo nodig hulp bij het schriftelijk formuleren van de klacht.
Als uw klacht helder is, gaat u samen met de klachtenfunctionaris aan de slag om naar een oplossing te zoeken.
De eerste optie die meestal gekozen wordt is klachtbemiddeling. U kunt bij uw klachtenfunctionaris aangeven of u hiervoor open staat.
Klachtbemiddeling
Veel klachten kunnen opgelost worden in een gesprek waar een onpartijdige bemiddelaar aan tafel zit.
Als zowel u als uw arts aangeven dat bemiddeling gewenst is, dan volgt binnen twee weken een eerste bemiddelingsgesprek. De klachtenfunctionaris treedt op als bemiddelaar.
Tijdens de bemiddelingsgesprekken krijgen u en uw arts de gelegenheid om toelichting te geven op de gebeurtenis(sen). Als het begrip over en weer groeit, ontstaat vaak weer een werkbare situatie. Het uiteindelijke doel van de bemiddeling is de relatie tussen u en uw arts te herstellen.
Spelregels
Hulp van de klachtenfunctionaris, de klachtbemiddeling en klachtbehandeling zijn voor u kosteloos.
Bemiddeling is pas geslaagd als beide partijen het hier over eens zijn.
Bij bemiddeling wordt uitgegaan van wederzijds respect en vertrouwen.
Alle betrokkenen in het traject gaan uiterst zorgvuldig om met uw privacy en hebben een geheimhoudingsplicht.
De volledige klachtenregeling is te downloaden op
www.dokh.nl
Contactgegevens Klachtencommissie Huisartsen
Regionale Klachtencommissie:
Klachtencommissie Patient- Huisarts Noordwest Nederland
Robijnstraat 6
1812 RB ALKMAAR
Tel: 072-520 83 25